Saturday, January 9, 2010

Wajib mengetahui cara mencintai Nabi Muhammad s.a.w

Tidak ada sesuatupun yang ditinggalkan oleh Rasulullah Sollallahu'alaihiwasallam melainkan ianya adalah bekalan terbaik menuju kebahagiaan di dunia dan akhirat.

Kita telah sampai di zaman berleluasanya masalah dan maksiat dalam masyarakat, hati manusia menjadi keras, umat Islam ditindas. Semuanya berpunca dari dosa kita sendiri sebelum menyalahkan orang lain dengan masalah yang menimpa. Apakah ada jalan keluar darinya? Penyelesaiannya adalah taubat kepada Allah Taala, kembali kepada Allah Taala dan menjadikan Rasulullah Sollallahu'alaihiwasallam sebagai contoh teladan dalam seluruh kehidupan kita.

Bagaimanakah caranya untuk bertaubat serta melepaskan diri dari dosa dan nafsu?

Banyakkan berselawat ke atas Rasulullah Sollallahu'alaihiwasallam di waktu siang dan malam. Sesungguhnya mengingati Allah Taala itu menenangkan hati. Rasulullah Sollallahu'alaihiwasallam adalah salah satu dari penyaksian dalam kalimah syahadah yang kita ucapkan. Tidak sempurna keimanan mahupun menjadi Islam dengan hanya mengucapkan 'Lailahaillallah' tanpa menyatakan 'Muhammadur Rasulullah Sollallahu'alaihiwasallam'.

Setiap amalan mungkin ditolak atau diterima melainkan perkara yang bersangkutan dengan Insan dan Jiwa Agung Sayyidina Rasulullah Sollahu'alaihiwasallam. Solat, puasa, zakat , haji dan amalan-amalan lain yang kita lakukan boleh jadi diterima atau ditolak. Adapun selawat ke atas Rasulullah Sollallahu'alaihiwasallam, Allah Taala menerimanya kerana ianya berkaitan dengan kekasihNya Sollallahu'alaihiwasallam.

Menjadi satu kewajipan kepada seluruh umat Islam hari ini untuk mempelajari cara mencintai Rasulullah Sollallahu'alaihiwasallam. Umat Islam hari ini kosong jiwanya. Kosong dari mencintai Rasulullah Sollallahu'alaihiwasallam. Akhlak Baginda Sollahu'alaihiwasallam, agamanya, sifatnya, peribadinya, tarbiyahnya, manhajnya, kecintaan kepadanya telah luput dari rumah-rumah umat Islam hari ini. Rumah mereka diisi dengan perkara yang melalaikan. Ingatan mereka hanya kepada dunia seolah-olah mereka akan kekal di dalamnya buat selama-lamanya.

Bahkan, di masjid-masjid juga telah luput darinya sunnah tinggalan Rasulullah Sollallahu'alaihiwasallam. Sebagai contoh; antara sunnah adalah memasuki masjid dengan kaki kanan. Sesetengah dari pengunjung rumah Allah tidak mengambil cakna mengenainya. Para ulama' menyatakan amalan ini meninggalkan kesan pada hari kiamat iaitu sesiapa yang menjaga supaya tidak memasuki masjid melainkan dengan kaki kanannya, nescaya kakinya tidak akan tergelincir ketika melintasi titian sirath di hari kiamat. Begitu juga dengan amalan iktikaf. Ramai yang terlepas dari fadhilatnya.

Sedarlah wahai umat Islam, kita telah jauh dari Rasulullah Sollallahu'alaihiwasallam. Berusahalah untuk mendidik jiwa untuk mencintainya. Elakkan dari dunia bergantung di hati supaya sinar cahaya yang dibawa oleh Rasulullah Sollallahu'alaihiwasallam mampu memasukinya.

Mulakan dahulu dengan sama-sama memperbanyakkan selawat ke atas Baginda Sollallahu'alaihiwasallam...

No comments: