Friday, March 13, 2009

SEKALI KITA TERGODA, GUGURLAH SEKUNTUM WARDAH DI SYURGA, SEKALI JITA TERNODA , BERDEKAH DEKAH SYAITAN DI NERAKA.

اللهم صل وسلم وبارك على محمد

وعلى آله وصحبه الى يوم الدين

Rasulullah SAW dan generasi itu telah tiada! Lama sudah mereka berlalu meninggalkan kita.

Muhammad kekasih ilahi. Baginda berjalan selangkah demi selangkah, meniti hari. Bermula daripada seorang diri, menyampaikan dakwah secara sembunyi-sembunyi . bukan nya baginda tidak berani dan takut mati, namun itulah tertib wahyu ketika itu, strategi Rabbi.

Ucapan Baginda tidak lahir sedikitpun dari nafsu melainkan dari wahyu yang suci semata-mata. Ucapan yang hikmah dari kalbu yang jernih disambut olek hati yang bersih dan jiwa yang fitri. Dimulainya mengajak manusia kepada islam dengan menjernihkan fikrah, pendekatan akal pemahaman dan menyentuh hati sanubari. Juga dengan jalan hujah dan keterangan, dengan hikmah dan pengajaran penuh seni.

Bila mana ada perdebatan dirungkaikan dengan baik dan menambat hati. Bila mana mendapat tekanan, rintangan serta seksaan berlaku sabar dan melontarkan doa kasih nan sejati. Firman Allah:

ادع الى سبيل ربك بالحكمة والموعظة الحسنة وجادلهم بالتي هى أحسن

(surah An-nahl : 125)

Dengan rahmat dan kurnia Ilahi, seorang demi seorang ikut menyertai, dari golongan bangsawan mulia hingga hamba sahaya tidak mahu berkecuali. Lalu, terbentuklah jemaah Rasulullah dan para sahabi. Jemaah baru ini masih sangat kecil dan merupakan ghuroba’ di Mekah, kota tumpah darah sendiri.

Golongan ghuroba’ inilah yang kelihatan berjalan perlahan-perlahan dan lambat, akhirnya menjadi kelompok yang mulia, gah, izzah dan menjadi generasi terbaik umat ini. Mereka tidak punya apa-apa, melainkan jiwa yang sarat keyakinan bahawa janji Allah itu pasti. Biarpun sehebat mana rintangan, jalan dakwah terus berkembang dan panjinya berkibar tinggi.

Jalan dakwah inilah jalan yang telah ditunjukkan oleh Rasulullah SAW sehingga Islamlah seluruh jazirah Arab, demikian pula Parsi dan Rom, mencabut jahiliyyah dari akar umbi.

Sabda Rasulullah yang bermaksud “ ingatlah bahawa Islam itu berputar, maka berputarlah kamu bersama Islam kemana sja ia berputar. Ketahuilah bahawasanya penguasa dan Al-quran itu akan berpisah, maka janganlah kamu berpisah dari Al-Quran.

Duhai mujahid dan mujahid pewaris dakwah Rasul yang mulia dan Sayang fillah,ketahuilah…

Dalam langkah hidup ini, hanya ada dua jalan yang salah satunya perlu ditempuhi. Kita yang memilih jalan kita sendiri. Kalau tidak kita memilihjalan menuju Allah, pasti kta akan melangkah di jalan yang menuju kecelakaan diri sendiri, itulah jalan nafsu, syaitan, syahwat dan duniawi. Jalan keimanan itulah jalan ilahi dan jalan kesesatan itu adalah jalan iblisi.

Orang yang berjalan di atas jalan Ilahi sentiasa berusaha menyucikan jiwa dan hati sementara orang yang berjalan atas jalan iblisi, tiada sensitivity dalam mengotori dan menodai hati.

Masing-masing berusaha dan masing-masing bergerak, meniti waktu dan hari, mendekati mati. Akhirnya masing-masing kerdil menghadap Ilahi. Sudah tentu disan, ada perbezaan di antara keduanya di alam abadi.

Tanyalah diri, mahukan kita mencampakkan diri kelembah kehinaan pada saat bertemu Rabbi? Atau meletakkan diri ke darjat yang tinggi? Sydah tentu jawapan kita mengimpikan tempat di sisi Rabbul Izzati.

Namun, adakah semua orang yang sekadar berangan-angan tetapi tidak mempunyai persiapan yang serius untuk menghdap-Nya? Berapa ramai orang yang sanggup menjual harta dan dirinya demi membeli reda Allah? Sunggoh, manusia lupa saat perjumpaan dengan Rab itu.

Zaman berganti zaman, islam asing kali ke dua, hati-hati yang jernih fikrahnya menjadi ghuroba’. Golongan iini sedikit sekali kerana golongan ini sering mendapat tapisan demi tapisan dari Ilahi sehingga yang tinggal hanyalah orang-orang yang benar-benar ikhlas dengan-Nya.

Adakah amalan dan akhlak kita melayakkan kita termasuk dalam golongan ghuroba’ ini? Mungkinkah kelalaian kita yang berterusan ini akan menyebabkan kita turut tertapis dari jalan ini? Nauzubillah.!

Ya Allah! Bantulah kami untuk ctetap layak berada di atas jalan-Mu. Jangan sekali-kali Kau menapis kami dari jalan-Mu kerana kelalaian kami sendiri untuk mengubat hati dan mengubah sahsiah diri. Amin ya Rabbal A’lamin……

TERUSKAN PERJUANGAN WAHAI SAHABATKU MUJAHID DAN MUJAHIDAH

NUQABA PEWARIS DAKWAH RASUL, SAYANG FILLAH.

No comments: